Zasady kierowania pism do Kuratorium Oświaty w Lublinie
Zasady kierowania pism do Kuratorium Oświaty w Lublinie
Adresy korespondencyjne:Kuratorium Oświaty w Lublinie, ul. 3 Maja 6 , 20-950 Lublin, skrytka pocztowa 146.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Delegatura w Białej Podlaskiej, 21-500 Biała Podlaska, ul. Sadowa 14,
Kuratorium Oświaty w Lublinie Delegatura w Chełmie, 22-100 Chełm, pl. Niepodległości 1,
Kuratorium Oświaty w Lublinie Delegatura w Zamościu, 22-400 Zamość, ul. Lwowska 19.
Kurator oświaty, w imieniu wojewody, wykonuje zadania i kompetencje w zakresie oświaty określone w ustawie i przepisach odrębnych na obszarze województwa (art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.). Organy administracji publicznej przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej (art. 19 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572), dalej jako k.p.a.
Dnia 5 października 2021 r., w związku z art.61 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (tekst pierwotny: Dz. U. z 2020 r., poz. 2320), weszły w życie zmiany w k.p.a.
Zgodnie z art. 63 § 1 k.p.a. „podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) wnosi się na piśmie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu. Podania utrwalone w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych. Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, podania wniesione na adres poczty elektronicznej organu administracji publicznej pozostawia się bez rozpoznania”.
W postępowaniu administracyjnym obowiązuje zasada pisemności określona w art. 14 § 1a oraz § 1d k.p.a., który wyraża wprost, iż: „Pisma kierowane do organu administracji publicznej mogą być sporządzane na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej”. „Sprawy należy prowadzić i załatwiać na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma utrwalone w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu administracji publicznej ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo pieczęcią”.
Mając powyższe na uwadze organy publiczne nie mogą – w świetle k.p.a. – rozpatrywać podania przesłanego zwykłym e-mailem. Zasada ta dotyczy również korespondencji przesłanej w formie skanu na adres elektronicznej skrzynki podawczej urzędu. Wskazane zmiany mają wpływ na prawidłowość prowadzonej korespondencji elektronicznej pomiędzy urzędem i obywatelem. Zmiany te są istotne, ponieważ będą kwalifikować przyjęcie korespondencji jako skutecznie doręczonej, wywierającej skutek zamierzony przez adresata. Zatem wniesienie podania za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail), które nie spełnia wymogów określonych w ustawie zostanie pozostawione bez rozpoznania, a w świetle obowiązujących przepisów, e-maile nie wywierają skutków prawnych oraz nie wymagają od organu wezwań czy zawiadomień skierowanych do ich nadawców. Pisma, które są wnoszone w formie innej niż papierowa powinny zostać złożone bezpośrednio poprzez e-doręczenia -publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE): AE: PL-25644-86287-UWACC-14 oraz podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
W celu złożenia wniosku konieczne jest posiadanie bezpłatnego konta użytkownika na platformie e-doręczenia. Jeżeli w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpoznania (art. 64 § 1 k.p.a.). Reasumując, warunkiem rozpoznania wniesionej korespondencji jest spełnienie łącznie dwóch wymogów, tj.:
· odpowiednia forma podania i jego podpisanie w sposób wyrażony powyżej,
· przesłanie takiej korespondencji na odpowiedni adres urzędu.
Pracownicy Kuratorium Oświaty w Lublinie nie udzielają porad w sprawach wymagających analizy prawnej, za wyjątkiem przypadków, w których jest to wymagane ustawą Prawo oświatowe i jej przepisami wykonawczymi. Zagadnienia dotyczące zatrudniania i wynagradzania nauczycieli powinny być rozpatrywane i rozstrzygane przez dyrektora szkoły bądź organ prowadzący szkołę.
Organizacja załatwiania skarg i wniosków w Kuratorium Oświaty w Lublinie
Podstawa prawnaOrganizację załatwiania skarg i wniosków regulują:
- Dział VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 poz. 572);
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002r., Nr 5, poz. 46).
Przedmiot skargi
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiot wniosku
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Sposób wnoszenia skarg i wniosków
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie:
1) pocztą tradycyjną lub osobiście na adres: Kuratorium Oświaty w Lublinie ul. 3 Maja 6, 20-950 Lublin, skrytka pocztowa 146 lub we właściwej terytorialnie delegaturze:
a) Kuratorium Oświaty w Lublinie Delegatura w Białej Podlaskiej, 21-500 Biała Podlaska, ul. Sadowa 14;
b) Kuratorium Oświaty w Lublinie Delegatura w Chełmie, 22-100 Chełm, pl. Niepodległości 1;
c) Kuratorium Oświaty w Lublinie Delegatura w Zamościu, 22-400 Zamość, ul. Lwowska 19;
2) na adres poczty elektronicznej: kuratorium@kuratorium.lublin.pl;
3) poprzez e-doręczenia - publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE): AE:PL-25644-86287-UWACC-14;
4) a także ustnie do protokołu.
Ważne
Przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków odbywa się w komórkach organizacyjnych Kuratorium każdego dnia w godzinach pracy. Skargi i wnioski wpływające do Lubelskiego Kuratora Oświaty są rejestrowane w Centralnym Rejestrze Skarg i Wniosków prowadzonym przez Wydział Nadzoru Kształcenia Przedszkolnego, Podstawowego i Specjalnego i rozpatrywane przez wyznaczonych pracowników.
Ważne
Zgodnie z §8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002r., Nr 5, poz. 46), skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu (kod pocztowy, miejscowość, ulica, nr domu) wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
Terminy
Skargi i wnioski załatwiane są bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca. Skargi i wnioski wniesione lub przekazane przez posłów na Sejm, senatorów i radnych powinny być załatwione najpóźniej w terminie czternastu dni od dnia ich wniesienia albo przekazania.
W razie niemożności załatwienia skargi lub wniosku w wyżej określonym terminie, w tym terminie zawiadamia się wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia skargi lub wniosku oraz o przewidywanym terminie załatwienia.
W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a Skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ ją rozpatrujący może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego (art. 239 § 1 k.p.a.).