Program coachingowy dla nowych dyrektorów szkół od marca 2025 roku

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
To jest treść archiwalna z dnia 2025-02-12 09:56:10 zmodyfikowana przez Jastrzębski Filip
Zobacz aktualną treść
12 lutego 2025

Lubelski Kurator Oświaty Tomasz Szabłowski inauguruje program coachingowy, który ma na celu wsparcie dla nowych dyrektorów szkół. Autorką programu jest Katarzyna Wołoszyn, Dyrektor Delegatury w Zamościu Kuratorium Oświaty w Lublinie. Projekt powstał w odpowiedzi na oczekiwania nowych dyrektorów szkół,  a także w celu  pełnego wsparcia Kuratorium Oświaty w ich pracy. Coaching będzie trwał 12 miesięcy  i obejmie trzy kluczowe etapy, zapewniając kompleksowe przygotowanie do zarządzania placówką oświatową.
Etap I: Marzec - Maj 2025 (pierwsze 3 miesiące)

  • Spotkanie zapoznawcze z mentorem.
  • Praca nad arkuszem organizacji szkoły na nadchodzący rok szkolny.
  • Przegląd przepisów prawa oświatowego i Karty Nauczyciela.
  • Pomoc w konstruowaniu podstawowej dokumentacji szkolnej (statut, regulamin, plany pracy).
Etap II: Czerwiec - Sierpień 2025 (3-6 miesięcy)
  • Szkolenie z prowadzenia ewaluacji wewnętrznej oraz analiza dokumentacji szkoły.
  • Pomoc w przygotowaniu uchwał rady pedagogicznej.
  • Prawne aspekty pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Procedury rozpatrywania skarg oraz kierowania wniosków do Rzecznika Dyscyplinarnego.
  • Rola mediacji w rozwiązywaniu problemów w szkole.
  • Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły - opracowanie planu nadzoru pedagogicznego oraz sprawozdania z jego realizacji.
Etap III: Wrzesień 2025 - Luty 2026 (6-12 miesiąc)
  • Ewaluacja działań dyrektora szkoły, omówienie wyzwań i sukcesów.
  • Szkolenie z nadzoru pedagogicznego pod kątem przygotowania do nowego roku szkolnego.
  • Przygotowanie sprawozdawczości rocznej.

Harmonogram wsparcia dla nowych dyrektorów szkół zapewnia systematyczne wdrażanie w obowiązki zarządcze. W pierwszym etapie uczestnicy zapoznają się z dokumentacją i podstawami prawnymi. Drugi etap obejmuje szczegółowe szkolenia w zakresie ewaluacji, nadzoru pedagogicznego i aspektów prawnych. Ostatni etap to analiza zdobytych kompetencji i przygotowanie do kolejnego roku szkolnego. Cały proces będzie wspierany przez mentorów oraz specjalistów z Kuratorium Oświaty, zapewniając nowym dyrektorom solidne fundamenty do efektywnego zarządzania placówką edukacyjną.

 

Autor: Jastrzębski Filip