Kuratorium Oświaty w Lublinie
Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025-2027
W dniu 17 lipca 2025 roku weszły w życie:
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027, dalej: Program (Dz.U. 2025 poz. 946), https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2025/946
- uchwała nr 60 Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2025 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” w latach 2025–2027 (M.P. 2025 poz. 648), https://dziennikustaw.gov.pl/MP/2025/648.
Cel Programu
Celem głównym Programu jest wsparcie szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, poprzez stworzenie warunków, w których całe społeczności szkolne czują się bezpiecznie, a dzieci i młodzież mogą budować przyjazne relacje rówieśnicze oraz rozwijać swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje.
Przewidziane w Programie działania mają na celu budowanie przyjaznego środowiska szkolnego, dostosowanego do nowych warunków funkcjonowania polskiej szkoły.
Odbiorcy wsparcia
Program jest skierowany do szkół, w których pobierają naukę uczniowie i uczennice z Ukrainy, którzy spełniają warunki określone w Programie.
Realizacja Programu wspiera funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, w tym dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa pochodzących z krajów innych niż Ukraina, które pobierają naukę w szkołach polskiego systemu oświaty, ich polskich rówieśników, rodziców oraz nauczycieli.
Realizowane w ramach Programu działania uwzględniają szczególne i zróżnicowane potrzeby uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, wynikające m.in. z odmienności językowej i kulturowej (w tym uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego), doświadczenia traumy wojennej, trudności edukacyjnych spowodowanych zmianą środowiska edukacyjnego, jak również potrzeby wynikające z niepełnosprawności czy szczególnych uzdolnień ucznia.
Okres realizacji Programu
Działania w ramach Programu realizowane będą do 31 sierpnia 2027 r.
Zakres i ogólne warunki udzielania wsparcia
Warunkiem udzielenia wsparcia w ramach Programu jest zapewnienie, że w dniu rozpoczęcia wsparcia, w danej szkole jest realizowany obowiązek szkolny albo obowiązek nauki przez co najmniej jednego ucznia lub jedną uczennicę z Ukrainy.
Wsparcie będzie realizowane w Programie w ramach trzech modułów:
Moduł 1. – POMOC ASYSTENTA - dofinansowanie zatrudnienia asystentów, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy Prawo oświatowe. Asystent udziela wsparcia i pomocy uczniom i uczennicom niebędącym obywatelami polskimi, a w szczególności uczniom i uczennicom z Ukrainy, w tym uczniom i uczennicom pochodzenia romskiego. Asystent m.in. diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji i integracji oraz podejmuje działania mające na celu przystosowanie się ucznia do nowych realiów, funkcjonujących w polskich szkołach oraz umożliwienie mu w dalszej kolejności wyrównanie szans edukacyjnych na tle całej społeczności szkolnej.
Koordynatorzy modułu 1.:
- wojewodowie
- wskazani w programie właściwi ministrowie prowadzący szkoły
Środki na dofinansowanie zatrudnienia asystenta mogą otrzymać organy prowadzące szkoły (jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne inna niż jednostki samorządu terytorialnego, osoby fizyczne, ministrowie prowadzący szkoły artystyczne, rolnicze, leśne, morskie i żeglugi śródlądowej).
Dofinansowanie przyznawane jest danej szkole na jeden rok w wymiarze: w roku 2025 – 12 miesięcy (w szkołach prowadzonych przez ministrów na 5 miesięcy); w roku 2026 – 12 miesięcy; w roku 2027 – 8 miesięcy (do 31 sierpnia 2027 r.). Organ prowadzący może otrzymać dofinansowanie na zatrudnienia asystenta w danej szkole w kolejnym roku.
Maksymalna wysokość dofinansowania zatrudnienia jednego asystenta przez 12 miesięcy (rok kalendarzowy) stanowi dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę ustalanego corocznie w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2024 r. poz. 1773). Obecnie kwota wynosi 4 666 zł miesięcznie.
Moduł 2. – DOBROSTAN SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ - realizacja różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej (w tym wsparcie psychologiczno-pedagogiczne).
Koordynatorzy modułu 2.:
- na poziomie centralnym: Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy (dalej: IBE-PIB)
- na poziomie regionalnym: właściwi wojewodowie
IBE-PIB odpowiedzialny jest m.in. za opracowanie materiałów metodycznych dla nauczycieli, które posłużą następnie do realizacji działań na poziomie regionalnym, a także za utworzenie i prowadzenie portalu poświęconego edukacji międzykulturowej oraz organizację forum wymiany doświadczeń na poziomie regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym (spotkania ekspertów).
Wojewodowie, na podstawie przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wybierają organizację pozarządową (lub organizacje pozarządowe składające ofertę wspólną), do pełnienia roli tzw. operatorów wojewódzkich, którzy otrzymają z programu środki na realizację działań polegających na udzielaniu różnorodnych form wsparcia na rzecz dobrostanu społeczności szkolnej (w tym wsparcia psychologiczno-pedagogicznego), co najmniej w następującym zakresie:
- wsparcie dla uczniów - konsultacje specjalistyczne, specjalistyczna pomoc psychologiczna, doradztwo zawodowe;
- wsparcie rodziców lub opiekunów uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych;
- wsparcie kadr systemu oświaty w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych.
Moduł 3. – DOSKONALENIE KADR SYSTEMU OŚWIATY - doskonalenie i podniesienie kompetencji zawodowych kadr systemu oświaty.
Koordynatorem całego modułu 3. jest Ośrodek Rozwoju Edukacji (dalej: ORE)
Wsparcie w ramach modułu 3. jest realizowane:
- na poziomie centralnym przez ORE,
- na poziomie regionalnym (w każdym województwie) – przez operatorów regionalnych wybranych przez ORE na podstawie Prawa zamówień publicznych.
ORE zapewnia realizację m.in. następujących działań:
- opracowanie modelowych programów nauczania do wykorzystania przez nauczycieli do prowadzenia nauczania w oddziałach przygotowawczych;
- opracowanie (we współpracy z operatorami regionalnymi) programów szkoleń dla kadr systemu oświaty;
- przeprowadzenie dla kadry kierowniczej szkół oraz kuratorów oświaty szkoleń wzmacniających kompetencje liderów edukacyjnych w zakresie efektywnego zarządzania szkołą różnorodną narodowościowo i kulturowo;
- przeprowadzenie szkoleń przygotowujących operatorów regionalnych do realizacji wsparcia kadr systemu oświaty w pracy z uczniami i uczennicami z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa.
Funkcję operatorów regionalnych pełnią konsorcja składające się z organizacji pozarządowych oraz placówek doskonalenia nauczycieli.
Operatorzy regionalni, na podstawie opracowanych materiałów merytorycznych, przeprowadzą w każdym województwie szkolenia dla kadr systemu oświaty w zakresie:
- wsparcia edukacyjnego wynikającego z doświadczenia migracji lub uchodźstwa;
- pracy z oddziałem i w zespołach klasowych, do których uczęszczają uczniowie z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa;
- wspierania włączenia uczniów i uczennic;
- wsparcia indywidualnego uczniów i uczennic.
Finansowanie Programu
Program finansowany jest z projektu pn. „Wsparcie edukacji formalnej dzieci i młodzieży z Ukrainy w programie FERS”, realizowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS), działanie 04.17 „Szkoła dla wszystkich”.
Wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację działań określonych w Programie wynosi 499 903 491,80 zł (w tym: budżet środków europejskich - 412 513 516,80 zł; budżet państwa - 87 389 975,00 zł).
Podział środków finansowych na działania w poszczególnych modułach Programu:
Moduł 1. – POMOC ASYSTENTA – dofinansowanie zatrudnienia asystentów– 250 000 000 zł, z tego:
- w obszarze wsparcia, którego koordynatorami są wojewodowie – 248 133 600,00 zł;
- w obszarze wsparcia, którego koordynatorami są ministrowie właściwi prowadzący szkoły – 1 866 400,00 zł.
Moduł 2. – DOBROSTAN SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ –127 000 000 zł, z tego:
- w obszarze wsparcia, którego koordynatorem jest IBE-PIB – 27 000 000 zł;
- w obszarze wsparcia, którego koordynatorami są wojewodowie – 100 000 000 zł.
Moduł 3. – DOSKONALENIE KADR SYSTEMU OŚWIATY – 107 000 000 zł, z tego:
- na działania realizowane na poziomie centralnym przez ORE – 30 000 000 zł (kwota uwzględnia koszty administracyjne, w tym na sfinansowanie wynagrodzeń);
- na działania realizowane na poziomie regionalnym przez operatorów regionalnych – 77 000 000 zł.
Kontakt
Departament Funduszy Strukturalnych
Tel: 22 34 74 777
| Podmiot udostępniający informację: | Kuratorium Oświaty w Lublinie |
|---|---|
| Data utworzenia: | 2025-08-04 09:55:45 |
| Data publikacji: | 2025-08-04 09:56:17 |
| Osoba sporządzająca dokument: | Jastrzębski Filip |
| Osoba wprowadzająca dokument: | Jastrzębski Filip |
| Liczba odwiedzin: | 561 |