Standardy wsparcia osób w kryzysie samobójczym i żałobie

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
20 grudnia 2024

Na zlecenie Ministerstwa Zdrowia we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej ekspertki Biura ds. Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym Zakładu Zdrowia Publicznego w Instytucie Psychiatrii i Neurologii: Lucyna Kicińska i Małgorzata Łuba opracowały Standardy postępowania dla nauczycieli i nauczycieli specjalistów - dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym, po próbie samobójczej i w żałobie po śmierci samobójczej.

Standardy stanowią rzetelne źródło wiedzy i wsparcia, pomagając w identyfikowaniu uczennic i uczniów zagrożonych zachowaniami suicydalnymi, podejmowaniu interwencji kryzysowych oraz realizowaniu działań postwencyjnych. Są istotnym narzędziem w pracy wychowawczo-profilaktycznej szkół i placówek oświatowych. Ich celem jest nie tylko reakcja na kryzysy, ale przede wszystkim prewencja oraz wsparcie w procesie zdrowienia.

Standardy były konsultowane z nauczycielami i nauczycielami specjalistami, a także przedstawicielami Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Psychologów oraz dr n. m. Aleksandrą Lewandowską, Konsultantką krajową w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży.

Szkoła ma możliwość działań na wszystkich poziomach profilaktyki: uniwersalnej, selektywnej i wskazującej. Dlatego odgrywa bardzo ważną rolę w zapobieganiu kryzysom psychicznym dzieci i młodzieży. Próba samobójcza uczennicy/ucznia dotyczy szkoły, bez względu na to, czy wydarzyła się na jej terenie i czy miała z nią bezpośredni związek. Standardy postępowania dla nauczycieli i nauczycieli specjalistów są narzędziem pomocowym dla tej grupy zawodowej.  Wskazane są praktyczne wskazówki prawidłowego działania oraz informacje w jaki sposób nie reagować, nie mówić i nie postępować.  Ponadto wskazano działania natychmiastowe, krótko i długoterminowe.

Standardy pomogą nauczycielom i nauczycielkom w tworzeniu konkretnego planu wsparcia w powrocie do szkoły dla ucznia po próbie samobójczej. Warto zapoznać się z mitami i stereotypami na temat zachowań samobójczych. Bardzo ważny jest rzetelny przekaz w tym zakresie, a nie błędne przekonanie o zachowaniach osób w kryzysie samobójczym.  Osobnym tematem są działania postwencyjne w obliczu próby samobójczej lub samobójstwa – które powinny być natychmiastowo wdrażane w szkołach po otrzymaniu informacji o próbie samobójczej lub samobójstwie dziecka.

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację: Kuratorium Oświaty w Lublinie
Data utworzenia: 2024-12-20 08:58:54
Data publikacji: 2024-12-20 09:04:05
Osoba sporządzająca dokument: Sępoch Aleksandra
Osoba wprowadzająca dokument: Sępoch Aleksandra
Liczba odwiedzin: 488