„Szkoła Przyjazna Uczniom”
LUBELSKI KURATOR OŚWIATY
zaprasza do udziału w projekcie
„Szkoła Przyjazna Uczniom”
Szanowni Państwo Dyrektorzy,
z przyjemnością zapraszam Państwa do wzięcia udziału w projekcie „Szkoła Przyjazna Uczniom”. Inicjatywa ta ma na celu wyróżnienie szkół, które tworzą atmosferę sprzyjającą wszechstronnemu rozwojowi uczniów, oferując im przestrzeń, w której czują się bezpiecznie i z radością podejmują wyzwania edukacyjne. Kluczowym elementem tego procesu jest przyjazne ocenianie i dobre relacje w szkole, które budują bezpieczne środowisko, w którym uczniowie czują się akceptowani, doceniani i rozumiani. Poczucie przynależności do społeczności szkolnej wzmacnia ich motywację, inspirując do wysiłku oraz zwiększając zaangażowanie w naukę i rozwój osobisty.
Tomasz Szabłowski
z którą mogą się spotkać. Celem projektu jest wyróżnianie placówek, które aktywnie wspierają rozwój uczniów poprzez tworzenie warunków sprzyjających ich harmonijnemu rozwojowi.
I. PRZESTRZEŃ PRZYJAZNA UCZNIOM
Kluczowym elementem projektu jest dostosowanie przestrzeni szkolnej do potrzeb uczniów
i nauczycieli. Szkoły powinny tworzyć przestrzeń, która sprzyja zarówno nauce, jak
i odpoczynkowi, eliminując niepotrzebny stres oraz wspierając zdrowie psychiczne i fizyczne uczniów.
Kryteria:
1. Rezygnacja z tradycyjnych dzwonków lekcyjnych lub zastąpienie ich
np. muzyką, co zmniejsza hałas i tworzy bardziej komfortową atmosferę dla uczniów.
2. Utworzenie stref ciszy – specjalne przestrzenie, w których uczniowie mogą odpoczywać bez zakłóceń.
3. Utworzenie stref wypoczynku/relaksu - miejsce na odpoczynek podczas przerw międzylekcyjnych i swobodne nawiązywanie relacji podczas przerw międzylekcyjnych. Miejsce to powinno być wyposażone w bardziej komfortowe meble niż ławki, np. sofy, pufy czy leżaki, które sprzyjają integracji rówieśniczej.
4. Zapewnienie dostępu do wody pitnej – uczniowie powinni mieć stały dostęp do wody pitnej, co sprzyja zdrowiu i koncentracji podczas zajęć.
II. KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
Szkoły powinny wspierać rozwój relacji społecznych między uczniami, nauczycielami i całą społecznością szkolną. Projekt promuje aktywne inicjatywy uczniowskie oraz współpracę międzynarodową, które wzbogacają doświadczenia uczniów i rozwijają ich kompetencje społeczne.
Kryteria:
1. Wspieranie samorządu uczniowskiego – Szkoły powinny umożliwiać uczniom aktywny udział w życiu szkolnym poprzez organizację wydarzeń, różnorodnych inicjatyw oraz umożliwiać realizację autorskich przedsięwzięć uczniowskich, w tym z obszaru przedsiębiorczości.
2. Wymiany międzynarodowe lub projekty szkolne/międzyszkolne i przedsięwzięcia rozwijające kompetencje społeczne uczniów – Projekt zachęca szkoły do realizacji projektów wymiany młodzieży, wycieczek oraz warsztatów, które umożliwiają rozwój społeczny i kulturowy uczniów.
III. PRZYJAZNE OCENIANIE
Ocenianie w szkole powinno wspierać ucznia w jego rozwoju, zamiast generować presję. Celem jest stworzenie atmosfery, w której ocenianie nie tylko informuje
o postępach, ale staje się narzędziem motywującym do dalszej pracy, dostosowanym
do indywidualnych potrzeb każdego ucznia. Ważne jest, aby uczniowie mieli możliwość refleksji nad swoimi wynikami i rozumieli, co i jak mogą poprawić.
Kryteria:
1. Możliwość poprawy każdej oceny – Statut szkoły powinien umożliwiać uczniom poprawę ocen bieżących, co wspiera proces uczenia się i zachęca do dalszego rozwoju.
2. Opisowa informacja zwrotna – Projekt promuje zmniejszenie znaczenia ocen liczbowych na rzecz informacji zwrotnej, która dokładnie wskazuje mocne strony ucznia oraz obszary do poprawy.
3. Indywidualne podejście do ucznia – Ocenianie powinno być elastyczne, dostosowane do możliwości i potrzeb ucznia oraz stylu nauki. Nauczyciele powinni uwzględniać różnorodność talentów i predyspozycji uczniów, wspierając ich rozwój w tych obszarach, w których są najbardziej uzdolnieni, ale jednocześnie pomagając w radzeniu sobie z wyzwaniami.
IV. MEDIACJE SZKOLNE
Szkoły, które wdrażają mediacje, mogą skutecznie rozwiązywać konflikty w sposób konstruktywny, rozwijając przy tym u uczniów umiejętności społeczne, takie jak komunikacja, współpraca i rozwiązywanie problemów.
Kryteria:
1. Regularne szkolenia z zakresu mediacji – Szkoły powinny organizować warsztaty dla uczniów i nauczycieli, rozwijające umiejętności mediacyjne, oparte na dialogu i współpracy.
2. Wdrożenie programu mediacji rówieśniczych – Projekt zachęca do angażowania uczniów jako mediatorów, którzy pomagają rozwiązywać konflikty wśród swoich rówieśników.
3. Promowanie mediacji – Mediacje powinny być podstawowym sposobem rozwiązywania konfliktów, opartym na dialogu, zrozumieniu i kompromisie.
V. DBAŁOŚC O ROZWÓJ ZAINTERESOWAŃ UCZNIÓW
Ważnym elementem projektu jest wspieranie uczniów w rozwijaniu ich pasji, zainteresowań
i talentów. Szkoły powinny diagnozować potrzeby swoich uczniów w tym zakresie i tworzyć warunki do ich realizacji.
Kryteria:
1. Diagnozowanie potrzeb uczniów – Szkoły powinny badać zainteresowania i uzdolnienia uczniów, aby dostosować ofertę zajęć dodatkowych do ich potrzeb.
2. Organizacja zajęć rozwijających – W odpowiedzi na potrzeby uczniów, szkoły powinny zorganizować zajęcia rozwijające zainteresowania.
3. Promowanie talentów uczniów – Szkoły powinny umożliwiać uczniom prezentację swoich talentów, organizując konkursy, wystawy, koncerty i inne wydarzenia, które wspierają rozwój pasji.
Kryteria:
• Ewaluacja – Szkoły powinny przeprowadzać coroczną ocenę wdrożonych działań,
np. w formie ankiet skierowanych do uczniów i nauczycieli, aby ocenić ich skuteczność.
• Raport z realizacji – Szkoły uczestniczące w projekcie są zobowiązane do przesyłania corocznych raportów do Lubelskiego Kuratorium Oświaty. Raporty te powinny zawierać opis działań podjętych w ramach projektu, ich efekty oraz wpływ na społeczność szkolną. W przypadku braku realizacji działań opisanych w projekcie Lubelski Kurator Oświaty zastrzega sobie prawo do usunięcia nazwy szkoły z mapy szkół wyróżnionych.
Jak zgłosić swoją szkołę?
Szkoły zainteresowane udziałem w projekcie „Szkoła Przyjazna Uczniom” proszone są o przesłanie zgłoszenia w formie załączonego formularza (Załącznik). Wypełnione zgłoszenie powinno zawierać opisy podjętych działań w zakresie każdego z wymaganych kryteriów. Dyrektor szkoły własnym podpisem potwierdza realizację opisanych działań. Zgłoszenie należy przesłać pocztą tradycyjną na adres: Kuratorium Oświaty w Lublinie, 3 Maja 6, 20-950 Lublin z dopiskiem „Szkoła Przyjazna Uczniom” lub pocztą e-mail na adres: szkola.przyjazna.uczniom@kuratorium.lublin.pl.
Zgłoszenia będą oceniane przez Kapitułę powołaną przez Lubelskiego Kuratora Oświaty,
w skład której wchodzą:
• Lubelski Kurator Oświaty – głos decydujący,
• Rzecznik Praw Uczniów Województwa Lubelskiego powołany przez Lubelskiego Kuratora Oświaty,
• wizytator sprawujący nadzór nad szkołą,
• przedstawiciel Parlamentu Dzieci i Młodzieży Województwa Lubelskiego / inny przedstawiciel dzieci i młodzieży.
Podsumowanie:
Projekt „Szkoła Przyjazna Uczniom” ma na celu wyróżnienie szkół, które koncentrują się na wszechstronnym rozwoju uczniów, wspierając ich w nauce, rozwoju osobistym i społecznym. To szkoły, które minimalizują stres, tworzą przyjazne środowisko edukacyjne oraz wspierają uczniów w budowaniu relacji i rozwijaniu talentów. Regularna ewaluacja, zaangażowanie społeczności szkolnej oraz elastyczność w realizacji projektu mogą przyczynić się do pozytywnych zmian w wielu placówkach.
Szkoły uczestniczące w projekcie, które spełnią wszystkie wymagane kryteria, zostaną umieszczone na mapie szkół przyjaznych uczniom województwa lubelskiego.
Nabór zgłoszeń jest otwarty i nie ma ograniczeń czasowych – zapraszamy do udziału w dogodnym dla szkół terminie.
Postanowienia końcowe:
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym projekcie decyduje Lubelski Kurator Oświaty.
Koordynator Projektu:
st. wizytator Małgorzata Bojar
malgorzata.bojar@kuratorium.lublin.pl
tel. 81 53 85 248
Pliki do pobrania
SZKOŁA PRZYJAZNA UCZNIOM.pdf (191.60KB)
Załącznik.docx (22.59KB)