Jesteś tutaj: Strona główna / Aktualności / artykuł

„Szkoła Przyjazna Uczniom”

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
14 listopada 2024

LUBELSKI KURATOR OŚWIATY
zaprasza do udziału w projekcie
„Szkoła Przyjazna Uczniom”


Szanowni Państwo Dyrektorzy,
z przyjemnością zapraszam Państwa do wzięcia udziału w projekcie „Szkoła Przyjazna Uczniom”. Inicjatywa ta ma na celu wyróżnienie szkół, które tworzą atmosferę sprzyjającą wszechstronnemu rozwojowi uczniów, oferując im przestrzeń, w której czują się bezpiecznie i z radością podejmują wyzwania edukacyjne. Kluczowym elementem tego procesu jest przyjazne ocenianie i dobre relacje w szkole, które budują bezpieczne środowisko, w którym uczniowie czują się akceptowani, doceniani i rozumiani. Poczucie przynależności do społeczności szkolnej wzmacnia ich motywację, inspirując do wysiłku oraz zwiększając zaangażowanie w naukę i rozwój osobisty.
 

Lubelski Kurator Oświaty
Tomasz Szabłowsk
i


 
Regulamin projektu "Szkoła Przyjazna Uczniom"
 
Cel projektu:
Projekt „Szkoła Przyjazna Uczniom” promuje szkoły, które dbają o całościowy rozwój uczniów. Inicjatywa koncentruje się na tworzeniu przestrzeni, gdzie uczniowie mogą rozwijać swoje kompetencje akademickie, społeczne i emocjonalne, minimalizując przy tym presję,
z którą mogą się spotkać. Celem projektu jest wyróżnianie placówek, które aktywnie wspierają rozwój uczniów poprzez tworzenie warunków sprzyjających ich harmonijnemu rozwojowi.
 
Obszary projektu:

I.    PRZESTRZEŃ PRZYJAZNA UCZNIOM
Kluczowym elementem projektu jest dostosowanie przestrzeni szkolnej do potrzeb uczniów
i nauczycieli. Szkoły powinny tworzyć przestrzeń, która sprzyja zarówno nauce, jak
i odpoczynkowi, eliminując niepotrzebny stres oraz wspierając zdrowie psychiczne i fizyczne uczniów.
Kryteria:
1.    Rezygnacja z tradycyjnych dzwonków lekcyjnych lub zastąpienie ich
np. muzyką, co zmniejsza hałas i tworzy bardziej komfortową atmosferę dla uczniów.
2.    Utworzenie stref ciszy – specjalne przestrzenie, w których uczniowie mogą odpoczywać bez zakłóceń.
3.    Utworzenie stref wypoczynku/relaksu - miejsce na odpoczynek podczas przerw międzylekcyjnych i swobodne nawiązywanie relacji podczas przerw międzylekcyjnych. Miejsce to powinno być wyposażone w bardziej komfortowe meble niż ławki, np. sofy, pufy czy leżaki, które sprzyjają integracji rówieśniczej.
4.    Zapewnienie dostępu do wody pitnej – uczniowie powinni mieć stały dostęp do wody pitnej, co sprzyja zdrowiu i koncentracji podczas zajęć.

II.    KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
Szkoły powinny wspierać rozwój relacji społecznych między uczniami, nauczycielami i całą społecznością szkolną. Projekt promuje aktywne inicjatywy uczniowskie oraz współpracę międzynarodową, które wzbogacają doświadczenia uczniów i rozwijają ich kompetencje społeczne.
Kryteria:
1.    Wspieranie samorządu uczniowskiego – Szkoły powinny umożliwiać uczniom aktywny udział w życiu szkolnym poprzez organizację wydarzeń, różnorodnych inicjatyw oraz umożliwiać realizację autorskich przedsięwzięć uczniowskich, w tym z obszaru przedsiębiorczości.
2.    Wymiany międzynarodowe lub projekty szkolne/międzyszkolne i przedsięwzięcia rozwijające kompetencje społeczne uczniów – Projekt zachęca szkoły do realizacji projektów wymiany młodzieży, wycieczek oraz warsztatów, które umożliwiają rozwój społeczny i kulturowy uczniów.

III.    PRZYJAZNE OCENIANIE
Ocenianie w szkole powinno wspierać ucznia w jego rozwoju, zamiast generować presję. Celem jest stworzenie atmosfery, w której ocenianie nie tylko informuje
o postępach, ale staje się narzędziem motywującym do dalszej pracy, dostosowanym
do indywidualnych potrzeb każdego ucznia. Ważne jest, aby uczniowie mieli możliwość refleksji nad swoimi wynikami i rozumieli, co i jak mogą poprawić.
Kryteria:
1.    Możliwość poprawy każdej oceny – Statut szkoły powinien umożliwiać uczniom   poprawę ocen bieżących, co wspiera proces uczenia się i zachęca do dalszego rozwoju.
2.    Opisowa informacja zwrotna – Projekt promuje zmniejszenie znaczenia ocen liczbowych na rzecz informacji zwrotnej, która dokładnie wskazuje mocne strony ucznia oraz obszary do poprawy.
3.    Indywidualne podejście do ucznia – Ocenianie powinno być elastyczne, dostosowane do możliwości i potrzeb ucznia oraz stylu nauki. Nauczyciele powinni uwzględniać różnorodność talentów i predyspozycji uczniów, wspierając ich rozwój w tych obszarach, w których są najbardziej uzdolnieni, ale jednocześnie pomagając w radzeniu sobie z wyzwaniami.

IV.    MEDIACJE SZKOLNE
Szkoły, które wdrażają mediacje, mogą skutecznie rozwiązywać konflikty w sposób konstruktywny, rozwijając przy tym u uczniów umiejętności społeczne, takie jak komunikacja, współpraca i rozwiązywanie problemów.
Kryteria:
1.    Regularne szkolenia z zakresu mediacji – Szkoły powinny organizować warsztaty dla uczniów i nauczycieli, rozwijające umiejętności mediacyjne, oparte na dialogu i współpracy.
2.    Wdrożenie programu mediacji rówieśniczych – Projekt zachęca do angażowania uczniów jako mediatorów, którzy pomagają rozwiązywać konflikty wśród swoich rówieśników.
3.    Promowanie mediacji – Mediacje powinny być podstawowym sposobem rozwiązywania konfliktów, opartym na dialogu, zrozumieniu i kompromisie.

V.    DBAŁOŚC O ROZWÓJ  ZAINTERESOWAŃ UCZNIÓW
Ważnym elementem projektu jest wspieranie uczniów w rozwijaniu ich pasji, zainteresowań
i talentów. Szkoły powinny diagnozować potrzeby swoich uczniów w tym zakresie i tworzyć warunki do ich realizacji.
Kryteria:
1.    Diagnozowanie potrzeb uczniów – Szkoły powinny badać zainteresowania i uzdolnienia uczniów, aby dostosować ofertę zajęć dodatkowych do ich potrzeb.
2.    Organizacja zajęć rozwijających – W odpowiedzi na potrzeby uczniów, szkoły powinny zorganizować zajęcia rozwijające zainteresowania.
3.    Promowanie talentów uczniów – Szkoły powinny umożliwiać uczniom prezentację swoich talentów, organizując konkursy, wystawy, koncerty i inne wydarzenia, które wspierają rozwój pasji.
***
Realizacja projektu wymaga regularnej ewaluacji, która pomoże ocenić skuteczność podejmowanych działań oraz ich wpływ na uczniów i całą społeczność szkolną.
Kryteria:
•    Ewaluacja – Szkoły powinny przeprowadzać coroczną ocenę wdrożonych działań,
np. w formie ankiet skierowanych do uczniów i nauczycieli, aby ocenić ich skuteczność.
•    Raport z realizacji – Szkoły uczestniczące w projekcie są zobowiązane do przesyłania corocznych raportów do Lubelskiego Kuratorium Oświaty. Raporty te powinny zawierać opis  działań podjętych w ramach projektu, ich efekty oraz wpływ na społeczność szkolną. W przypadku braku realizacji działań opisanych w projekcie Lubelski Kurator Oświaty zastrzega sobie prawo do usunięcia nazwy szkoły z mapy szkół wyróżnionych.
Jak zgłosić swoją szkołę?
Szkoły zainteresowane udziałem w projekcie „Szkoła Przyjazna Uczniom” proszone są o przesłanie zgłoszenia w formie załączonego formularza (Załącznik). Wypełnione zgłoszenie powinno zawierać opisy podjętych działań w zakresie każdego z wymaganych kryteriów. Dyrektor szkoły własnym podpisem potwierdza realizację opisanych działań. Zgłoszenie należy przesłać pocztą tradycyjną na adres: Kuratorium Oświaty w Lublinie, 3 Maja 6, 20-950 Lublin z dopiskiem „Szkoła Przyjazna Uczniom” lub pocztą e-mail na adres: szkola.przyjazna.uczniom@kuratorium.lublin.pl.

Zgłoszenia będą oceniane przez Kapitułę powołaną przez Lubelskiego Kuratora Oświaty,
w skład której wchodzą:
•    Lubelski Kurator Oświaty – głos decydujący,
•    Rzecznik Praw Uczniów Województwa Lubelskiego powołany przez Lubelskiego Kuratora Oświaty,
•    wizytator sprawujący nadzór nad szkołą,
•    przedstawiciel Parlamentu Dzieci i Młodzieży Województwa Lubelskiego / inny przedstawiciel dzieci i młodzieży.
Podsumowanie:
Projekt „Szkoła Przyjazna Uczniom” ma na celu wyróżnienie szkół, które koncentrują się na wszechstronnym rozwoju uczniów, wspierając ich w nauce, rozwoju osobistym i społecznym. To szkoły, które minimalizują stres, tworzą przyjazne środowisko edukacyjne oraz wspierają uczniów w budowaniu relacji i rozwijaniu talentów. Regularna ewaluacja, zaangażowanie społeczności szkolnej oraz elastyczność w realizacji projektu mogą przyczynić się do pozytywnych zmian w wielu placówkach.
Szkoły uczestniczące w projekcie, które spełnią wszystkie wymagane kryteria, zostaną umieszczone na mapie szkół przyjaznych uczniom województwa lubelskiego.
Nabór zgłoszeń jest otwarty i nie ma ograniczeń czasowych – zapraszamy do udziału w dogodnym dla  szkół terminie.
Postanowienia końcowe:
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym projekcie decyduje Lubelski Kurator Oświaty.

Koordynator Projektu:
st. wizytator Małgorzata Bojar
malgorzata.bojar@kuratorium.lublin.pl
tel. 81 53 85 248
    























 

Pliki do pobrania

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację: Kuratorium Oświaty w Lublinie
Data utworzenia: 2024-11-14 14:16:22
Data publikacji: 2024-11-14 14:18:04
Osoba sporządzająca dokument: Kielch Szymon
Osoba wprowadzająca dokument: Kielch Szymon
Liczba odwiedzin: 2491

Rozwiń Historia zmian

Data i godzina zmianyOsoba zmieniającaOpis zmianyPoprzednia wersja
2024-11-14 15:21:14Kielch SzymonModyfikacja treściPoprzednia wersja
2024-11-14 15:20:36Kielch SzymonModyfikacja treściPoprzednia wersja
2024-11-14 15:19:10Kielch SzymonModyfikacja treściPoprzednia wersja
2024-11-14 15:14:21Kielch SzymonModyfikacja treściPoprzednia wersja
2024-11-14 15:13:52Kielch SzymonModyfikacja treściPoprzednia wersja
2024-11-14 15:13:14Kielch SzymonModyfikacja treściPoprzednia wersja
2024-11-14 15:10:00Kielch SzymonModyfikacja treściPoprzednia wersja
2024-11-14 14:57:18Kielch SzymonModyfikacja treściPoprzednia wersja
2024-11-14 14:22:59Kielch SzymonModyfikacja treściPoprzednia wersja