Aktywna Tablica 2024 - nabór wniosków
Pełne zasady funkcjonowania Programu zawarte są w:
- Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” (Dz. U. z 2021 r., poz. 1602)(załącznik 03)
- Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020–2024 – „Aktywna tablica” (Dz. U. z 2020 r., poz. 1883) (załącznik 02)
- szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji programu na lata 2017-2019,
- szkoły ponadpodstawowe,
- szkoły kształcące uczniów niewidomych,
- szkoły kształcące uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami,
- specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,
- szkoły, które nie skorzystały z programu w roku 2020, 2021, 2022 i 2023.
Program dotyczy szkół publicznych i niepublicznych. W latach 2020-2024 szkoła może skorzystać z programu tylko raz, przy założeniu, że:
- każda szkoła podstawowa i ponadpodstawowa lub szkoła za granicą może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości nie wyższej niż 14 tys. zł,
- każda szkoła podstawowa kształcąca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami, może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości nie wyższej niż 35 tys. zł,
- każda szkoła podstawowa kształcąca uczniów niewidomych może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego w wysokości nie wyższej niż 35 tys. zł,
- każdy specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy może wnioskować o udzielenie wsparcia finansowego na zakup specjalistycznej drukarki w wysokości nie wyższej niż 100 tys. zł.
Harmonogram Programu w roku 2024:
- szkoły wnioskują o udział w Programie do swoich organów prowadzących do dnia 15 maja 2024 r.,
- wniosek organu prowadzącego powinien być skierowany do Wojewody Lubelskiego do dnia 30 maja 2024 r., a złożony do Kuratorium Oświaty w Lublinie,
- kwalifikacja wniosków przez Zespół powołany przez Wojewodę Lubelskiego – do dnia 30 czerwca 2024 r.,
- przekazanie przez wojewodę środków finansowych organom prowadzącym na zakup pomocy dydaktycznych – do dnia 31 sierpnia 2024 r.
- Dyrektor szkoły w nieprzekraczającym terminie do dnia 15 maja 2024 r. występuje do swojego organu prowadzącego z wnioskiem o udział w Programie.
- Wniosek A – maksymalna kwota wsparcia – 14 000 zł – szkoły wymienione w § 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia (szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji programu na lata 2017-2019 oraz szkoły ponadpodstawowe)
- Wniosek B – maksymalna kwota wsparcia – 35 000 zł – szkoły wymienione w § 2 ust. 6 rozporządzenia (szkoły kształcące uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia)
- Wniosek C – maksymalna kwota wsparcia dla szkoły podstawowej – 35 000 zł lub w przypadku SOSW – 100 000 zł – szkoły wymienione w § 2 ust. 5 i 7 rozporządzenia (szkoły kształcące uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniowie niewidomi; specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla uczniów niewidomych lub słabowidzących)
- Wniosek D (Ministerstwa/ORPEG) – maksymalna kwota wsparcia dla szkoły podstawowej – 14 000 zł – w dotyczy szkół wymienionych § 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia (szkoły podstawowe i szkoły za granicą, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017–2019; szkoły ponadpodstawowe i szkoły za granicą);
2. Organ prowadzący po zweryfikowaniu wniosków szkół pod względem prawidłowości i kompletności danych, występuje do Wojewody Lubelskiego z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego w roku 2024 w terminie do 30 maja 2024 r. Wniosek składany jest w Kuratorium Oświaty w Lubinie. (decyduje data wpływu wniosku).
3. Do wniosku organu prowadzącego należy dołączyć:
- zestawienie szkół wnioskujących o wsparcie finansowe na zakup pomocy dydaktycznych wraz z wysokością wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego oraz deklarowanego wkładu własnego (załącznik 01),
- oświadczenie organu prowadzącego szkołę/SOSW dotyczące wysokości wkładu własnego w odniesieniu do poszczególnych szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, SOSW wnioskujących o udział w Programie.
- oświadczenie organu prowadzącego szkołę/SOSW o zobowiązaniu się organu prowadzącego do zapewnienia przez szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, SOSW wnioskujące o udział w Programie realizacji działań, o których mowa w § 6 rozporządzenia.
Uwaga! Ww. oświadczenia, które są wykazane we wniosku organu prowadzącego znajdują się w zestawieniu szkół wnioskujących o wsparcie finansowe. W związku z tym nie trzeba już sporządzać własnych oświadczeń.
- oryginały lub kopie potwierdzone za zgodność z oryginałem wniosków dyrektorów szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz SOSW o udział w Programie,
- aktualny wyciąg KRS bądź CEiDG – dotyczy podmiotów nie będących jednostką samorządu terytorialnego.
4. Organy prowadzące szkoły nie będące jednostkami samorządu terytorialnego do wniosku zbiorczego dołączają kopię zaświadczenia potwierdzoną za zgodność z oryginałem o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
5. Kompletne wnioski dyrektorów szkół oraz organu prowadzącego, podpisane przez upoważnione osoby, można składać:
- osobiście w godz. 7.30 – 15.30 w Kancelarii Kuratorium Oświaty w Lublinie przy ul. 3 Maja 6, z dopiskiem na kopercie: „Aktywna tablica 2024”,
- korespondencyjnie – przesyłając wniosek wraz z załącznikami na adres: Kuratorium Oświaty w Lublinie, ul. 3 Maja 6, 20-950 Lublin, z dopiskiem na kopercie: „Aktywna tablica 2024”
- poprzez platformę ePUAP opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym
6. Dokumenty przesyłane w formie elektronicznej ePuap powinny zawierać:
- pismo przewodnie organu prowadzącego opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym,
- zeskanowane, w formie nieedycyjnej (PDF) kompletne, podpisane i opieczętowane wnioski szkół ubiegających się o dofinansowanie oraz wniosek organu prowadzącego wraz z załącznikami.
7. Wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego oraz załączniki do wniosku powinny być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu i składania oświadczeń woli w jego imieniu, tj.
- w przypadku Gminy – wójt/burmistrz/prezydent (art. 46 ustawy o samorządzie gminnym),
- w przypadku Powiatu – dwaj członkowie zarządu (art. 48 ustawy o samorządzie powiatowym),
- w przypadku osoby prawnej innej niż jednostka samorządu terytorialnego albo osoby fizycznej – osoba upoważniona do składania oświadczeń woli (np. zgodnie z KRS bądź CEiDG),
- w przypadku podpisu przez osobę/y inne niż ww. do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający upoważnienie do działania w imieniu organu.
8. Zgodnie z §3 ust. 3 rozporządzenia (zał.2) wsparcia finansowego udziela się pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący, w odniesieniu do każdej szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej i SOSW, wnioskujących o udział w Programie, wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.
Za wkład własny uważa się:
1. wkład finansowy, który został przeznaczony przez organ prowadzący szkołę, szkołę za granicą lub specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii objętych wnioskiem o udział w Programie, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udział w Programie,
2. wkład rzeczowy w formie sprzętu komputerowego i innych urządzeń TIK wykorzystywanych jako inne pomoce dydaktyczne, zakupione w roku złożenia wniosku, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w Programie.
W celu spełnienia warunku polegającego na konieczności zapewnienia wkładu własnego dopuszcza się połączenie wkładu finansowego i rzeczowego. W ramach finansowego wkładu własnego katalog możliwych do zakupienia sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii nie będzie ograniczony zakresowo, więc organ prowadzący szkołę będzie mieć również możliwość zakupu dowolnie wybranych sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii, wykorzystujących TIK do 20% wartości całego zadania. Jeżeli wsparcie finansowe będzie przeznaczone na dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 38 i 694), wkład własny organu prowadzącego będącego jednostką samorządu terytorialnego, wynosi co najmniej 50% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.
Sposób przekazania informacji o przyznaniu dofinansowania:
Zatwierdzona przez Wojewodę Lubelskiego lista szkół wytypowanych do otrzymania dofinansowania w roku 2024 wraz z wysokością przyznanego wsparcia finansowego zostanie opublikowana na stronie BIP Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie i stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Wnioski dla szkół (A, B, C, D) oraz organu prowadzącego w roku 2024 znajdują się wraz z objaśnieniami oraz wszelkimi niezbędnymi informacjami na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej (kliknięcie w link powoduje przejście do strony internetowej MEN). Natomiast zestawienie szkół wnioskujących o wsparcie finansowe wraz z niezbędnymi oświadczeniami dotyczącymi wkładu własnego i realizacji działań, o których mowa w § 6 rozporządzenia udostępniono poniżej.
Załączniki:
- załącznik 01 - zestawienie_zbiorcze_szkol_z_oswiadczeniami_organu_prowadzącego_2024.xlsx
- załącznik 02 - rozporzadzenie – Aktywna Tablica 2020-2024.pdf
- załącznik 03 - rozporządzenie_zmieniajace – Aktywna Tablica 2020-2024.pdf
Dodatkowych informacji o programie udziela p. Marek Dudek, st. wizytator, wojewódzki koordynator ds. innowacji w edukacji - tel. 81 53-85-245