„Architekt Innowacji 2022” - prezentacje prac konkursowych
Celem konkursu było rozwijanie zainteresowań związanych z wynalazkami i innowacjami, a w szczególności:
- wyłonienie najciekawszych projektów wynalazków, innowacyjnych rozwiązań technicznych lub cyfrowych,
- rozwój umiejętności kreatywnego myślenia oraz nauki współpracy w grupie,
- zachęcenie dyrekcji i nauczycieli szkół ponadpodstawowych do wspierania i rozwijania w uczniach postaw wynalazczych (umiejętności dostrzegania problemów, zidentyfikowania ich i zaproponowania nowych rozwiązań w dowolnych dziedzinach),
- rozwój umiejętności wykorzystywania technologii informacyjnej,
- kształtowanie umiejętności autoprezentacji.
Swój udział w Konkursie zadeklarowało 9 szkół. Na konkurs wpłynęło 17 prac, które (zgodnie Regulaminem Konkursu) zostały zaprezentowane przed Komisją oraz przed innymi autorami zgłoszonych projektów, co wzbudziło dodatkowe emocje i pozwoliło na wzajemne inspirowanie się i motywowanie do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań w różnych dziedzinach.
Komisja konkursowa w składzie: p. Andrzej Świątek – przewodniczący Komisji przedstawiciel Lubelskiego Kuratora Oświaty, p. Anna Romanowicz – członek Komisji Dyrektor Biura Poselskiego Posła Tomasza Zielińskiego, p. Mariusz Młynarczyk - członek komisji, przedstawiciel Urzędu Patentowego RP, p. Marek Gozdera - członek komisji, przedstawiciel Urzędu Patentowego RP, p. Łukasz Herezy - członek komisji, przedstawiciel Lubelskiego Węgla Bogdanka S.A. dokonała wnikliwej oceny prac, biorąc pod uwagę następujące kryteria:
- oryginalność (wyjątkowość, niepowtarzalność) pomysłu,
- element nowatorski (związek z wynalazczością),
- powszechną użyteczność wynalazku/rozwiązania technicznego, cyfrowego,
- osobisty wkład uczestników w powstanie projektu (samodzielność),
- jakość i estetykę wykonania.
W wyniku prac Komisji ustalono, że:
- 16 z 17 zaprezentowanych prac spełniło warunki określone w Regulaminie Konkursu,
- Wyróżnienie przyznano następującym pracom:
- Elektropneumatyczny manipulator dwuosiowy - autorstwa Damiana Bernasia i Bartłomieja Malika z Regionalnego Centrum Edukacji Zawodowej w Biłgoraju (opieka merytoryczna p. Henryk Kasprowicz);
- System sterowania silnikiem ZI – stanowisko demonstracyjne, autorstwa Daniela Szczepaniuka z Zespołu Szkół Techniczno-Motoryzacyjnych im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Lubelskim (opieka merytoryczna p. Henryk Grzesiński).
- Tytuł laureata otrzymują:
- I miejsce - Ścinarka do fasoli, autorstwa Karola Bębnika, Nikodema Bielaka, Mateusza Deca z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych Nr 5 im. Józefa Piłsudskiego w Zamościu (opieka merytoryczna p. Bartosz Narolski);
- II miejsce - Helping hand/Pomocna dłoń - dodatkowe ramię transportowe, autorstwa Gabriela Buczaka, Pawła Harasymowicza, Damiana Zuba, Jakub Lasoty z Zespołu Szkół Techniczno-Zawodowych im. Macieja Rataja w Tomaszowie Lubelskim (opieka merytoryczna Iwona Kobak);
- III miejsce – Gra strategiczna „Veni Vidi Vici”, autorstwa Karoliny Smoluch, Patrycji Kostrubiec, Karoliny Cimcioch, Anny Dubaj z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych Nr 1 w Zamościu (opieka merytoryczna p. Anna Sokół).
Na zakończenie pokazów (poza Konkursem) swoją innowacyjną pracę „Kierownica z pulsoksymetrem” zaprezentowała grupa robotyczna (Michał Korkosz, Kacper Sawiak, Aleksandra Fus, Hanna Lipian, Hanna Stefanik, Miłosz Kiełbasa, Kacper Koper, Jan Krupa, Maciej Raczkiewicz) ze Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Lubelskim.
W zgodnej opinii wszystkich uczestników prezentacji, Konkurs to ciekawa forma rozbudzania postaw innowacyjności i wynalazczości; większość autorów prac już zapowiedziała swój udział w kolejnej edycji Konkursu.